Tentoonstelling I exhibition
                                                                                               


Poster by Kristiāna Marija Sproģe


Sharing your pulse
 
Kevin Bauer
Lily de Bont
Erik de Bree
Geertje van de Kamp
Maaike Kramer
Harry Markusse
 
 
Opening: Saturday 10 September 19:00
Open: until 1 October
Thursdays, Fridays & Saturdays 14:00-18:00

 

Kevin Bauer
In de Fragmentism serie van Bauer komen delen uit zijn fotoarchief en andere media samen in een serie wandpanelen. In deze assemblages brengt hij een veelheid aan fragmenten tot leven. De panelen zelf, die als achtergrond dienen, zijn opgedeeld in afzonderlijke delen die hellen en scharnieren. De assemblages zijn een samenspel van gereproduceerde gebruiksvoorwerpen die zijn opgebouwd uit verschillende materialen gepaard met commerciële beeldtaal, abstracte vormen en verleidelijke kleuren. Imitatie en maakbaarheid zijn belangrijke waarden in het werk van Kevin Bauer, die zich bewust is van de door de mens vormgegeven wereld waarin we ons dagelijks bewegen.
 
Lily de Bont
De Bont maakt in de ruimte hangende schilderijen. Het onderscheid tussen de voor- en achterzijde wordt opgeheven. Schoonheid en destructie gaan hand in hand. Lily de Bont verstoort de binding van het linnen door het kapot te snijden en uit elkaar te halen. Het werk komt deels in handen van de zwaartekracht, die zichtbaar zijn rol opeist. De abstracte minimalistische geschilderde vormen houden het linnen bij elkaar en hebben naast de beeldende ook een constructieve functie gekregen. Een taak die voorheen door de spielatten werd gedaan. Het werk is zowel extreem plat als uiterst ruimtelijk. Ver weg en tevens onverwacht dichtbij van wat we doorgaans van een schilderij verwachten.
 
Erik de Bree
Bij het het ontstaansproces van de werken van De Bree draait het net zoveel over afbreken als over opbouwen. In al zijn series, waarvan bij bepaalde werken behang het hoofdbestanddeel is en bij anderen acrylverf, ontstaat het uiteindelijke beeld altijd door een lang proces van materiaal aanbrengen en deze vervolgens weer gedeeltelijk te verwijderen. Aangezien zijn processen nooit voor de volledige 100% stuurbaar zijn creeërt hij als het ware een werkwijze waarin veel ruimte is voor toevalligheid en onverwachte wendingen. Het onderzoek ‘an sich’ speelt dan ook een grote rol in het werk van Erik de Bree.
 
Geertje van de Kamp
Van de Kamp is gefascineerd door gevouwen papier: van muizentrappetjes tot origami. Toch komt er geen papier te pas aan haar intrigerende kunstwerken, die bestaan uit twee (gedeeltelijk) beschilderde glasplaten. De schildering klapt als het ware over van de voorste op de achterste plaat; het vouwwerk wordt daarbij door je ogen en hersenen verricht. Met behulp van schaduwen, licht en reflecties laat Geertje van de Kamp zien hoe betrekkelijk het verschil is tussen ruimtelijkheid en platheid, en tussen abstractie en figuratie.
 
Maaike Kramer
De monumentale beeldtaal van Kramer uit zich in de materiaalkeuze: beton, zeil, en metaal. Door de vermenging met potloodtekeningen, papier, houtjes worden constructies gecreëerd die naast monumentaliteit ook twijfel en overdenking in zich dragen. Maaike Kramer onderzoekt hoe tijdsinvestering meerwaarde geeft. Het resultaat zijn trompe-l’oeilwerken. Als je dichterbij komt ervaar je niet alleen de monumentaliteit, maar zie je het handschrift en de overwegingen in het proces van maken.
 
Harry Markusse
De abstracte en fundamenteel minimalistische schilderkunst van Markusse draait rond kleur, vorm en beweging. Tijdens het intuïtieve werkproces ontstaan uitdagingen en keuzes die schilderkunstige oplossingen vereisen. Het werk uit zich dan ook in verschillende series en treedt buiten het kader van het traditionele schilderdoek. Harry Markusse ziet geen begrenzing in zijn schilderspraktijk. Muurschilderingen worden gecombineerd met bestaande schilderijen, zelfs met andere disciplines als grafiek.
 
 
De Apotheek Tolhuis
Buiksloterweg 7A
1031 CC Amsterdam Noord
(achterzijde gebouw/backside building)



Photo's on Instagram:
@kunstplatform_de_apotheek